søndag den 20. juli 2008

Blå mosaikguldsmed - 10. juli 2008

Ak ja, morgenmenneske er jeg jo ikke, så jeg har endnu ikke observeret en guldsmedeudklækning, selv om jeg har fotograferet insekter siden 2002. Mig og min kæreste var dog ret tæt på at observere sådan en udklækning, da vi den 10. juli efter kl. 22.00 om aftenen så denne særdeles ny Blå Mosaikguldsmed - Aeshna cyanea, ved en lille sø i Sønderris, Esbjerg. Hvem der bare var kommet lidt tidligere...

Det nederste af kroppen var ikke helt rettet ud endnu, og kroppen og vingerne var endnu ikke helt tørre. Det havde regnet særdeles grundigt hele dagen, hvilket også ses på vegetationen. Sikke en dag at udklække på! Det havde dog ikke regnet et stykke tid, da disse billeder blev taget.

Gad vide hvor almindeligt det er at se en udklækning på dette tidspunkt at døgnet?




Ingen kommentarer: